maandag 29 november 2010

Ding 18 / Library Thing



Toen ik de informatie bij dit ding had doorgelezen was mijn gevoel een beetje van 'ach, leuk dat het er is maar voor mij niet echt interessant'. Uiteraard toch aan de gang gegaan, een eigen account aangemaakt en een aantal boeken toegevoegd.  Als je dan kijkt naar 'mijn boeken' en ze staan daar zo mooi onder elkaar met de plaatjes ernaast dan krijg je toch wel een gevoel van 'goh, dat is wel mijn boekenkast!'

Ik ben nog even verder gaan kijken en heb gelezen wat anderen van een bepaald boek vonden maar het schrijven van dat soort reacties is iets wat ik zelf niet snel zal doen. Persoonlijk zou ik dan liever kiezen voor een 'leeskring' want het is absoluut leuk om van gedachten te wisselen over een boek. Het persoonlijke contact en onder het genot van... zijn dan zaken die me meer aanspreken dan het toetsenbord en beeldscherm van mijn computer. 

Voor de bibliotheek en onze klanten is de komst van C-WISE natuurlijk geweldig en ik denk dat sites als Library Thing daardoor minder aantrekkelijk zijn geworden. Ik denk wel dat het goed is om de catalogus met alle nieuwe mogelijkheden te promoten onder onze klanten. Het is heerlijk om te zien dat klanten enthousiast worden als je bvb laat zien hoe ze een leesadvies kunnen krijgen op basis van een favoriete auteur.

1 opmerking:

  1. Dit soort ontwikkelingen gaan zo ongelofelijk snel dat het op korte termijn weer achterhaald is. De open source van allerlei platforms staan ook toe dat iedereen mee kan ontwikkelen en verbeteren. Misschien krijgen we ooit betaalautomaten die op deze manier ontwikkeld zijn :-) Er gaat nog veel gebeuren op dit gebied en daar zijn de 23 dingen niet toereikend in. Het is zaak alles 'een beetje' bij te houden en mee te groeien. De enorme versnelling op dit gebied maakt het ook lastig voor een bibliotheek om de juiste keuzes te maken.

    Het Spoor Bijster

    BeantwoordenVerwijderen