dinsdag 16 november 2010

Ding 16 / YouTube



YouTube is bekend voor me. Dit komt uiteraard door de kinderen want die kijken van alles en nog wat op deze site, muziek, grappige filmpjes, mooie doelpunten enz. enz. Maar ik betrap mezelf erop dat ik de laatste jaren ook zelf regelmatig op deze site aan het kijken ben. Als ik aan het zoeken ben dan is het vaak naar muziek, erg leuk en het is inderdaad een ideale, toegankelijke site.

De successen van YouTube zijn bekend, zoals het verhaal van Esmée Denters. Ik denk dat ze net haar tijd mee had. Zonder YouTube was ze misschien nooit bekend geworden maar hierdoor zijn er natuurlijk ook weer heel veel mensen die denken dat ze dat ook wel kunnen. Met als gevolg miljoenen filmpjes en waarschijnlijk allemaal erg leuk voor de familie maar niet voor een breed publiek. En ja, zie dan door de bomen het bos maar weer te vinden.... Gelukkig zijn er nog programma's als X-factor, Popstars, The voice,  etc. etc. ;-)

Vorige week zag ik nog een reportage over de 'gevaren' van YouTube. Er werd in een klas een leraar getreiterd, dit was gewoon in scene gezet en ging net zo lang door tot hij compleet door het lint ging. Het hele gebeuren werd gefilmd met een telefoon en binnen de kortste tijd stond het filmpje op YouTube met alle gevolgen van dien.

Heel vervelend natuurlijk maar het geeft ook wel weer aan dat scholen hier het beleid op aan moeten passen en moeten nadenken over het aanscherpen van de regels om dit te voorkomen. Geen telefoons dus meer in de klas en ook regels dat er zonder toestemming geen filmpjes geplaats mogen worden e.d.

Misschien moeten wij daar als Bibliotheek ook alvast eens over nadenken want voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Verder denk ik dat wij niet veel met YouTube kunnen binnen de organisatie, er zijn volgens mij betere en nuttigere kanalen.

Ik ken een heel leuk YouTube filmpje dat ik graag in mijn blog zou willen opnemen. Eerder is het me echter ook al niet gelukt dus ik ga er nu geen tijd aan besteden. Ik had eigenlijk gehoopt dat het allemaal helder zou worden bij dit 'ding' maar niet dus. Ik heb nog wel gekeken naar de 'embed-code' rechts van de video en een poging gedaan met 'kopiëren en plakken'. Ook zag ik de tab 'HTML bewerken' en ik heb het vermoeden dat ik daar iets mee moet....

Ik ga morgen op zoek naar mijn coach en om hulp vragen!


 

1 opmerking:

  1. Hier ligt een schone taak voor de bibliotheek en onderwijs. Het bewust en respectvol omgaan met dit soort media is een taak die al lang opgepikt had moeten worden. We moeten hier snel mee aan de slag. Het gebruik moet juist gestimuleerd worden maar enige begeleiding en coaching kan geen kwaad. Verder kan ik alleen maar positief zijn over YouTube, je favoriete muziek, oude televisie en wat al niet meer is terug te vinden.

    Het Spoor Bijster

    BeantwoordenVerwijderen