zondag 5 december 2010

Ding 19 / Sociale netwerken


Sociale netwerken.....wat zijn er veel!!!
Voor mij is Hyves de bekendste, ik heb zelf vorig jaar een account aangemaakt maar dat was omdat ik op die manier de foto's e.d. van mijn zoon in Curacao kon zien. Ik heb niet echt behoefte aan dit soort netwerken. 'Ontmoet de vrienden van je vrienden!' stond boven een uitnodiging die ik jaren geleden kreeg met het verzoek om ook bij de club van Hyves te komen. Ik heb vriendelijk laten weten dat ik genoeg had aan mijn eigen vrienden en dat ik die liever op een andere manier wil ontmoeten.

Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik het ook wel weer heel erg leuk vind, het is natuurlijk fantastisch om deze manier contact met elkaar te hebben en netwerken op te bouwen. Mijn kinderen 'hyven' ook al jaren, alhoewel Facebook op dit moment aan de winnende hand is. Via, via kunnen ze altijd wel een foto van iemand laten zien maar wat ik ook van ze hoor is dat sommigen er wel heel veel op zetten zonder te letten op privacy e.d.

Voor de opdrachten heb ik gekeken naar de sites van LinkedIn, Sociabel en Dizzie. LinkedIn is ontzettend populair aan het worden op zakelijk gebied, als ik dat om me heen hoor wordt hier heel veel gebruik van gemaakt bij sollicitaties e.d. Sociabel het netwerk voor ouderen, prima toch! Ik vind het sowieso altijd geweldig als ouderen gebruik maken van de computer en internet. Dizzie zag er ook goed uit en is natuurlijk meer op ons vakgebied. Ik las ook al bij een collega dat dit een handige is, in de gaten houden dus.

De bibliotheek moet uiteraard mee in de stroom van deze sociale netwerken maar ik vraag me af hoe ik dat 'filiaal' moet zien in de begeleidende tekst bij dit ding. Ik ben echt heel benieuwd naar alle ontwikkelingen op dit gebied en dan speelt bij mij vooral de vraag 'wat gaat dit opleveren?'       

1 opmerking:

  1. Gewoon niet meer meer weg te denken dit soort netwerken. Je kunt overal op elke manier participeren. Je cv online is zo'n mooi voorbeeld.

    Het Spoor Bijster

    BeantwoordenVerwijderen