woensdag 8 december 2010

Ding 22 / Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken


Bibliotheek 2.0 en de toekomst..... Ik kan hier nog geen invulling aan geven maar ben wel heel benieuwd naar alle ontwikkelingen (volgens mij val ik in herhalingen).

Met interesse wat verschillende artikelen gelezen, filmpjes gekeken enz. De presentatie van Karolien Selhorst (Bibliotheek Vlissingen) vond ik goed en vooral de vijf fasen van de Wiki-adoptie vond ik leuk. Ook las ik iets over het introduceren van '23 dingen' voor bvb leraren, ambtenaren en ouders/kinderen, lijkt me ook niet verkeerd.Wat mij wel opvalt, ook al eerder tijdens de cursus, is dat vrij veel artikelen behoorlijk gedateerd zijn (2008 of 2009), eigenlijk zou je met alle nieuwe ontwikkelingen meer actuele informatie verwachten. 

Bij Jant Tweepuntnul vond ik wel een actueel stuk van 19 november j.l. "Zit er (nog) muziek in de openbare Bibliotheek?" Het gaat over de laatste grote mediavernieuwing 'Streaming Media', goed om te lezen en ik merkte ook bij hem wat vraagtekens die ik zelf ook af en toe heb. Hij legt o.a. uit dat het voor bibliotheken nogal een uitdaging is om diensten van toegevoegde waarde te bedenken. Volgens hem zou het interessant zijn als bibliotheekleden met aanzienlijke korting gebruik zouden kunnen maken van bvb Streaming muziek- en videodiensten. Hij geeft aan dat je met dat soort waardetoevoegingen van je bibliotheekkaart een kostbaar bezit maakt...... Ik denk dat dat nog niet eens zou gek zou zijn!

Het is me de afgelopen tijd wel duidelijk geworden dat ik niet goed ben in het bedenken van toepassingen van 2.0 in de bibliotheek. Ik ben er van overtuigd dat we ermee aan de gang moeten, dat we met sommige dingen al goed bezig zijn maar met andere dingen nog wel aan de slag moeten. Alleen (nogmaals!) ik denk niet dat ik op dit gebied veel kan betekenen, gelukkig heb ik medecursisten gezien die echt heel goed bezig zijn op dit vlak. Ik hoop dat er voor hen kansen zijn om hier iets mee te gaan doen........ en vooruit dan nog één keer:

   

   





1 opmerking:

  1. Juist het inzetten in ons werkveld is zo ontzettend lastig. We moeten dan ook niet denken vanuit wat we nu al aanbieden maar meer kijken naar wat het gemak zou kunnen zijn voor onze klanten. Dat is een lastige manier van denken die we ons nog niet zo eigen zijn.

    Het Spoor Bijster

    BeantwoordenVerwijderen