dinsdag 12 oktober 2010

Ding 9 / Mijn visie op web 2.0

Daar moest ik even over nadenken.

Wat doet deze cursus met mij?
Het eerste wat bij me opkwam was 'er gaat een wereld voor me open' maar als ik daar dan weer over nadenk is dat niet helemaal waar en moet ik eerlijk toegeven dat ik jarenlang 'mijn kop in het zand heb gestoken'.

Want ik weet best wel wat er te koop is. Natuurlijk niet alles maar met drie kinderen die met computers en het web zijn opgegroeid zie je genoeg voorbij gaan; MSN, hyves, facebook, regelmatig liggen ze in een deuk om you-tube-filmpjes en er wordt van alles en nog wat gedownload en besteld via het web. Mijn eigen dochter heeft een succesvolle webshop die ze helemaal zelf heeft ingericht. Dooor Jewelry Ik ben daar natuurlijk super trots op en heb het hele proces van dichtbij gevolgd. Als je ziet wat er allemaal mogelijk is.....echt geweldig! 

De mogelijkheden zijn legio en dat geldt natuurlijk ook voor de Bibliotheek. We kunnen er absoluut heel veel mee doen maar moeten natuurlijk niet vergeten dat een groot gedeelte van ons publiek de koppen nog in het zand heeft. Een schone taak om die eruit te krijgen!

Onze rondleidingen zijn een groot succes en ik heb al verschillende keren gehoord dat het ook heel goed via een filmpje op het web zou kunnen. Dat is waar maar ik denk dat het nou net dat kopje koffie en die persoonlijke aandacht is die het succesvol maken. 

Daar ligt voor mij ook het probleem, web 2.0 is geweldig en door er mee aan de slag te gaan word ik steeds enthousiaster maar... er is wel een grens. Die is voor iedereen verschillend en zal ook steeds bijgesteld moeten worden. Moeilijk om als Bibliotheek de balans te zoeken en om te gaan met al die mensen met verschillende grenzen.....spannend ook om deze ontwikkelingen te volgen en mee te maken. Ben heel benieuwd!!!


   

5 opmerkingen:

  1. Wat is dit leuk. Na de zee van je vorige bericht nu weer deze struisvogel. Hoe krijg je het voor elkaar? We zien elkaar volgende week!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me helemaal vinden in je bericht Seawitch,
    't contact met de klanten maakt juist het werk in de frontoffice zo leuk. We zullen inderdaad een goeie balans moeten vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga mee met jou en met La Jeunesse.
    We kunnen niet om interactief internet heen, omdat je dan een behoorlijke slag mist en het bovendien erg leuk en handig is.
    Maar juist dat persoonlijke contact maakt ons werk zo leuk. Wat dat betreft zitten we op de juiste plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Natuurlijk is voor alle soorten omgang met klanten iets te zeggen. Als je heel goed bent op Web 2.0, maar niet sociaalvaardig op de werkvloer, waar blijf je dan? Neemt niet weg dat ik bij allemaal proef dat de ontwikkeling op het web sneller moet, zodat het meer gemeengoed wordt. Niet of..of, maar en...en!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze klanten gaan we prikkelen en en er voortvarend mee aan de slag...! Het moet wel op maat en naar behoefte want 23 dingen wordt wat veel voor ze. Wij als bibliotheek Kennemerwaard kunnen hier echt iets in bieden en een vraag naar genereren.

    Het Spoor Bijster

    BeantwoordenVerwijderen